Omvendt karbonering. Er det mulig?

Her snakkes det øvrig om brygging.
Eventuelt øvrig utstyr, spørsmål om annet innen brygging osv.

Moderatorer: Høgetveit'n, Mixmaster, textex, Ormlår

Omvendt karbonering. Er det mulig?

Innlegg Mixmaster » Ons Okt 04, 2017 10:26 pm

En tring jeg har tenkt litt på. Kan dette på noen som helst måte gjennomføres?

Når jeg har ølet mitt på trykkfat etter brygging. Såkobler jeg på CO2 på fatet med 1-2bar trykk for drivgass og karbonering. Da har brygget stått i et gjæringskar og sendt noen m2 med Co2 i løse luften.

Men hva om man brygget dette på en trykkflaske i itgangspunktet? Så koblet på en Co2 tank type soda-stream med en eller annen kobling?

Vil dette kunne gjære i utgangspunktet under så stort trykk?

Hvis den kan brygge under så stort trykk. Kunne man stenge ventilen til Co2 flasken som da vil være helt eller delvis fyllt opp.
Så fjerner man trykket på gjæringsflasken og heller innholdet på et corneliusfat. Så nruker man den Co2 tanken man har fyllet opp til drivgass på vanlig måte. Regner med at ølet da er godt karbonert og vell så det. Men du har fri tilgang på egenprodusert Co2. Tenk hvilke mengder man kan få ved å sette sats?

En annen måte som dette kan gjøres på. Er å la brygget bruke et corneliusfat som gjæringskar.
De vet jeg fint kan takle 6-7bar.

Så kobler du til et corneliusfat til med slange i mellom CO2 inn på begge.
Da bør du ha en trykkmåler. Når begge viser 7bar. Bytter du da ut corneliusfatet som nå har 7bar med CO2. Med et nytt. Som vil fylles opp. Da har du kanskje 3-4 corneliusfat med 7bar trykk som du kan bruke som CO2 tank på det med brygg. Når bryggeprosessen er ferdig og du skal tappe.

Noen som er med på denne tankegangen? Vil det være gjennomførbart? Ev. Hvordan?
Bestyrer, Raufoss Hjemmebryggeri
Brukerens avatar
Mixmaster
Avhengig

Has thanked: 0 time
Been thanked: 3 times
Has thanked: 0 time
Been thanked: 3 times

Gå til Generelt snakk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest