Sånn blir man tatt for hjemmebrenning.

Nye ideer, essenser, kullrensing, småprat, HER.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Sånn blir man tatt for hjemmebrenning.

Innlegg Skogtroll » Fre Jan 05, 2018 8:35 am

Dette setter jo kanskje ting litt i perspektiv :D

https://www.dagbladet.no/nyheter/mann-domt-for-storstilt-hjemmebrenning/69207493

En mann i 40-årene er i Sør-Trøndelag tingrett dømt til 120 dagers fengsel for produksjon av minst 4 800 liter hjemmebrent.

Opprullingen av saken begynte da en distriktssjef i en butikkjede stusset over en pall med sukker som sto på et butikklager og ventet på henting, melder NRK. Kjøperen var mannen som nå er dømt for hjemmebrenning.

Da mannens lastebil, hus og garasje ble ransaket, fant politiet 480 kilo sukker i tillegg til 1.800 skrukorker, 140 plastkanner og 45 liter ulovlig 90 prosent sprit. Etterforskningen viste at mannen hadde kjøpt over 8 tonn sukker i løpet av et år fra 2013 til 2014. Ifølge Kripos er det nok til å lage 4.800 liter sprit.

I en ny ransaking i 2016 fant politiet endelig produksjonslokalet – en hemmelig spritfabrikk skjult under en nybygd garasje.

Mens tiltalte hevdet de 45 literne som ble tatt første gang, var en gave, innrømmet han å ha laget 149 liter sprit og 700 liter sats som ble funnet i den hemmelige kjelleren.

I tillegg til fengselsstraffen, inndrar staten 60 000 kroner og en rekke utstyr og ingredienser, inkludert 480 kilo sukker. Forsvarer Torfinn Svanem sier dommen blir anket.
Se stormen som stilar, se flammor i skyn! Och världen skall niga inför denna syn
Fall ned på knä inför Sveriges elit, som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit
Skogtroll
Überbrygger

Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Sånn blir man tatt for hjemmebrenning.

Innlegg Ormlår » Søn Jan 07, 2018 7:16 pm

Ja, det skal "ikke så mye til"! :) Det er derfor vi ikke oppfordrer, og heller tar avstand til større produksjon, større apparater og systemer enn hva som kan forsvares for eget forbruk.
Dette er en tradisjon og en kultur (joda, produksjon er vist en kultur i trøndelag) som er viktig å ta vare på i mine øyne. Derfor ønsker vi å bevare den i beste mening. Personlig koker jeg kun fordi det er "koselig" samt at produktet hører litt med i div. settinger. Bygdefest, fisketur på fjellet for å nevne noe jeg forbinder med dette edle destillat! :)
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Has thanked: 0 time
Been thanked: 13 times
Has thanked: 0 time
Been thanked: 13 times

Re: Sånn blir man tatt for hjemmebrenning.

Innlegg Skogtroll » Ons Jan 17, 2018 9:28 am

Eller hur! :)
For min del er dette bare for gøy.
Jeg drikker praktisk talt ikke brennevin, og for alt mekk og utgifter til utstyr hadde jeg sluppet billigere unna med polet, for å ikke snakke om taxfree.

Men det er skikkelig stilig å få det til.
Og gøy å kunne forære en flaske helt hjemmelaget likør til gode kamerater en gang i blant!

Men herregud.. når du kjøper pallevis med sukker i samme butikk.. det må jo være et rop om hjelp.
Se stormen som stilar, se flammor i skyn! Och världen skall niga inför denna syn
Fall ned på knä inför Sveriges elit, som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit
Skogtroll
Überbrygger

Gå til Generelt snakk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest