Var innom Europris for en stund siden, og av ren impuls, så grabbet jeg med meg en LeBaron 'Rød Sauvignon' (såkalt...).
Nå har jo ikke dette settet noe i nærheten av noen forbindelse med Sauvignon å gjøre da, siden den engang ikke inneholder noe druer, men er basert på bær man kan finne i mange hager her i Norge;
Så satte jeg vinen da; avvek litt fra oppskriften ved å tilsette alle 4kg med sukker på en gang istedetfor i 2 omganger. Med det så var starten litt treg, men var igang etter litt over 24t. Den gjæret bra, og når den var på ca. -2oe, så tilsatte jeg 500gram til med sukker, som gjæret villig vekk ned til -8oe FG. Ca. alkohol ble 11,5%. Total mengde ble ca 22liter etter frasiling av bær og noen omtappinger og klarning.
Jeg ettersøtet den litt med 220gram sukker slik at FG ble -4. Fargen på vinen er forholdsvis lys, og smaken noe tynn; ihvertfall nå som den er fersk. Men håpet er jo at smaken utvikler seg noe etter litt lagring.
Posen med tørkede 'frukter', veier 540gram, og inneholder Hyllebær, Rognebær og Slåpebær. Eikespon er der for litt aroma antagelig, og Hibiscus for farge. (Underkronbladene på Hibiscusblomster gir en kraftig rødfarge...)
Nå i ettertid kom jeg til å tenke på at f.eks Kargus har jo 500gram poser med tørkede Hyllebær som de sier holder til 10 liter (?!) vin, så kanskje det ville være en idé å tilsette en sånn pose sammen med LeBaron settet?