LeBaron Rødvin...

Diskusjoner rundt vinlegging, utstyr, teknikker og lignende

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, chr18, Jalle, Lensmann, Lalla

LeBaron Rødvin...

Innlegg AlleyCat » Lør Mar 06, 2010 5:04 pm

(En liten 'logg'/rapport...) 8)

Var innom Europris for en stund siden, og av ren impuls, så grabbet jeg med meg en LeBaron 'Rød Sauvignon' (såkalt...).

Nå har jo ikke dette settet noe i nærheten av noen forbindelse med Sauvignon å gjøre da, siden den engang ikke inneholder noe druer, men er basert på bær man kan finne i mange hager her i Norge; :lol: men jeg tenkte at det sikkert kan bli en helt grei hverdagsvin. :)

Så satte jeg vinen da; avvek litt fra oppskriften ved å tilsette alle 4kg med sukker på en gang istedetfor i 2 omganger. Med det så var starten litt treg, men var igang etter litt over 24t. Den gjæret bra, og når den var på ca. -2oe, så tilsatte jeg 500gram til med sukker, som gjæret villig vekk ned til -8oe FG. Ca. alkohol ble 11,5%. Total mengde ble ca 22liter etter frasiling av bær og noen omtappinger og klarning.

Jeg ettersøtet den litt med 220gram sukker slik at FG ble -4. Fargen på vinen er forholdsvis lys, og smaken noe tynn; ihvertfall nå som den er fersk. Men håpet er jo at smaken utvikler seg noe etter litt lagring. :wink:

Posen med tørkede 'frukter', veier 540gram, og inneholder Hyllebær, Rognebær og Slåpebær. Eikespon er der for litt aroma antagelig, og Hibiscus for farge. (Underkronbladene på Hibiscusblomster gir en kraftig rødfarge...)

Nå i ettertid kom jeg til å tenke på at f.eks Kargus har jo 500gram poser med tørkede Hyllebær som de sier holder til 10 liter (?!) vin, så kanskje det ville være en idé å tilsette en sånn pose sammen med LeBaron settet? :) Da blir det kanskje (enda) mér Hyllebærvin, men det er jo godt det... :wink:
AlleyCat
Hardkoker

Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: LeBaron Rødvin...

Innlegg Jalle » Søn Mar 28, 2010 12:29 am

Det skader jo ikke å prøve :D
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
Brukerens avatar
Jalle
Vin bryggjarn

Innlegg AlleyCat » Søn Mar 28, 2010 3:59 pm

Tenkte da på å tilsette en sådan pose ved setting; ikke nå som den er ferdig... :wink:

Poenget mitt var at siden Kargus' sin pose på 500g holder til 10l, så burde ikke de 540g med tørkede frukter som følger med settet være nok til 24l?!

Nå har den fått modnet seg bittelitt, og smaken er faktisk ganske god, men for lite av den... Fargen er fin, styrken er fin, og mye av 'vannsmaken' er borte, men smaken er fortsatt bare noe man 'enser'; den er der, men den romstérer ikke rundt i ganen og pirrer smaksløkene akkurat... :roll: (Den bare tirrer smaksløkene; man tar en slurk til med én gang, bare for å kjenne den smaken man mente man smakte... :D Blir full av sånt... :mrgreen: )

Tror jeg kommer til å sette denne én gang til, bare for morro, og da enten bruke 2x kit (dvs.; frukt-posene fra 2 kit) til 1x veske, eller 1x kit + 1 pose tørkede Hyllebær... Prisen ville bli det samme ca... :wink:

(Kunne jo bruke mindre veske til 1x kit og, men føles liksom ikke riktig å sette mindre enn én 25l dunk... :lol: )

Vin på bær er egentlig undervurdert... Den Ripsvinen jeg satte ifjor, ble alldeles nydelig, men jeg flyttet i fjor høst, og her er det ingen ripsbusker... :( Men - Det er en stoor hage her, så her skal det plantes både Rips, Solbær og iallefall 3-4 Svarthyllbusker. :wink: Blomstene fra Svarthyll gir og en fantastisk frisk hvitvin; tar bare en ukes tid, og skal nytes ung... :)
AlleyCat
Hardkoker

Innlegg Jalle » Man Mar 29, 2010 7:20 pm

Kom til å tenke på. De skulle ikke kokes opp på fohånd? Bare ha rett i dunken?
Brukerens avatar
Jalle
Vin bryggjarn

Innlegg AlleyCat » Man Mar 29, 2010 8:35 pm

Joda, de skal kokes opp, og det ble gjort. :)

Tror det gjelder all tørket frukt til vinlegging; de må re-hydreres... Lurer på om ikke regelen om skålding og kommer inn i bildet, slik man gjør med fersk frukt/bær ved vinlegging... (men det skjer jo da automatisk ved re-hydrering. ;) ) Kanskje man burde tilsette litt plektolase og? hvis de ikke har blandet det i gjærposen som følger med da... :)
AlleyCat
Hardkoker

Innlegg Jalle » Man Apr 05, 2010 2:14 pm

Ja det er helt riktig det at all tørket frukt/bær må ha et oppkok for å re-hydreres. Men skålding er unødvendig da det sjer automatisk ved oppkok. Skålding av frisk frukt/bær er nødvendig for å drepe villgjær.
Brukerens avatar
Jalle
Vin bryggjarn

Re: LeBaron Rødvin... (Take 2)

Innlegg AlleyCat » Tir Apr 13, 2010 6:34 pm

Nå har jeg just satt denne igjen, og følgende er gjort:

Kokte opp 4 liter med vann sammen med den medfølgende tørkede frukten pluss 1stk 500g pose med tørkede Hyllebær fra Kargus og lot det stå å kjølne. Helte så dette oppi dunken og tilsatte kaldt vann opp til 13,5l merket på dunken. Tok så ut 1dl og blandet gjæren i det ned en klype sukker, for at gjæren skal våkne litt. Deretter skrubbet jeg hender og armer godt, og begynte å tråkke i salaten. :mrgreen: (dvs. jeg moste så mange bær som mulig med hendene... :wink: ) deretter kokte jeg opp 2 liter vann med 3kg sukker, og helte dette og oppi dunken. Vinsyre ble tilsatt, og den forkultiverte gjæren.

Så nå gjenstår det å se om det er noe håp for LeBaron Rød - ja,la oss holde oss til 'rødvin'... :D Det burde nå ihvertfall bli mér smak, dog mér Hyllebærvin enn det den er tiltenkt da men. ;)
AlleyCat
Hardkoker

Innlegg AlleyCat » Man Apr 26, 2010 7:28 am

Nei, skuller'u ha sett (smakt)?! :o

Har just tappet om 'take 2' etter klarning, og jaggu minner smaken litt om en sauvignon... :shock:
Denne stoppet på -5, og ble på rundt 14%.

Fargen er nå en dyp rød, og smaken er mye mér fyldig; ikke så mange nyanser som skjer i ganen enda; den er jo sylfersk, men smaken er god; den 'vannsmaken' man kjente i originalen er nå her som en mér 'ekte' syrlig/tørr rødvinssmak, og man enser endel spennende som kan utvikle seg der... ;) Nå som den er helt fersk, så kjenner man litt svovelbismak; det gjorde jeg på 'originalen' også, men den forsvant helt etter 14 dager. (de har blandet litt svovel med gjærstoppen i kit'et, siden det skal tilsettes samtidig allikevel... ;) ) Dette ble (så langt) såpass bra, at denne gjør jeg nok en gang til, for jeg tror det at om en måneds tid, så er dette en ganske så god rødvin, på høyde med middelsklassen av hva man får kjøpt på polet. :)

En liten notis på 'originalen' jeg satte...
Det ble jo ikke så mye smak i den, så den gikk fort (bare for å bli kvitt den... :D ), men den var faktisk ikke så værst på slutten. (Nå har den lagret over 1,5mnd, hvilket egentlig er minimum, men det er ikke rare skvetten igjen... men akk; hva skal en stakkar gjøre?! :mrgreen: )
Jeg tror det at hvis man følger kit'et, men bruker bare 12 liter vann totalt, og ca. 2,2kg sukker, så får man og en god vin.

Kargus har rett: 500gram tøkede bær med 2,2kg sukker holder bare til ca. 10 liter veske; kit'et har 540 gram.
AlleyCat
Hardkoker

Gå til Vinlegging

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest