Juleøl - hvilken oppskrift bør jeg bruke?

Diskusjoner rundt Ølbrygging, utstyr og teknikker for dette.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Jalle, Lensmann, Rogern5, chr18, Lalla

Juleøl - hvilken oppskrift bør jeg bruke?

Innlegg Vaskeklut » Ons Nov 09, 2011 10:19 pm

Heisann!

Det er på høy tid at jeg setter et juleøl nå. Etter å ha søkt litt rundt, har jeg funnet sikkert 50 forskjellige oppskrifter. Jeg lurer derfor på om dere har noen forslag, gjerne noe dere har brygget og smakt selv.

Enn så lenge har jeg dessverre ikke utstyr nok til å kjøre en fullverdig mesking, men jeg tenker meg en minimesking for aroma og farge, kanskje en 50-50 delmesk hvis det er god grunn til det. Jeg har ikke et kaldt sted med jevn temperatur, så jeg må nok gå for ale-gjær. Jeg elsker ale-smak, så hvis det ikke kræsjer helt med stilarten og krydderne, er det okay med litt fruktighet.

Å bruke krydder som nellik, appelsinskall osv høres kult ut, så jeg vil gjerne ha en oppskrift med det. Jeg har 10 vaniljestenger liggende og slenge, forresten.

Jeg ser for meg et litt sterkt øl, svake mørke øl som bock og svak (havre)stout virker ofte som tynn kaffe i min munn. Jeg vil ha noe fyldig og kraftig som passer til f.eks. riskrem eller iskrem.

Altså:
  1. Ekstrakt, minimesk, kanskje delmesk
  2. Krydder!
  3. Mer enn 7% alkohol
  4. Mørkt og fyldig
  5. Alegjær
Brukerens avatar
Vaskeklut
Brygger

Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Juleøl - hvilken oppskrift bør jeg bruke?

Innlegg Høgetveit'n » Ons Nov 09, 2011 11:37 pm

Her er noen flere oppskrifter for deg/drere som vil lage juleøl, men som du sier, det er på høy tid. Et slikt sterkt øl bør lagres lenge!
Spesial juleøl
Tradisjonelt norsk juleøl

En fyldig juleøl jeg liker er Nøgnes Underlig jul.
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Brukerens avatar
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Has thanked: 12 times
Have thanks: 24 times

Innlegg Vaskeklut » Tor Nov 10, 2011 1:00 am

Takk for tips!

Underlig jul er god, ja. God jul er også helt sjef! Hvis jeg kunne laget noe i den retning, hadde jeg vært lykkelig!
Brukerens avatar
Vaskeklut
Brygger

Innlegg Vaskeklut » Søn Des 18, 2011 12:56 pm

Da er godsakene ferdig. Jeg har tatt med meg noen flasker på fest sammen med rusbrus-mennesker, og tilmed de har likt det! Det smaker litt som pepperkaker, med et hint av boller og nellik. Smaker fantastisk sammen med god vaniljeis (åpner smaken både i isen og ølet), med pepperkaker, sjokolade eller bare til å nippe til. Litt bittert, men det er helt overlevelig.

---

Slik gikk jeg frem:

13.11.11
20 liter

4.5 kg Coopers amber (3 bokser)
75 g Hallertau Hersbrucker 60 min
25 g Hallertau Hersbrucker 15 min (totalt 28 IBU)
1 rør Nottingham Ale Yeast WLP039

270g Cara Bohemian
50g Carafa special type 2 (mørk jævel), minimesk 75ºC 20 min

10 g tørket appelsinskall
15-20 g nellikspiker
10 g nymalt kardemomme
1 vaniljestang, skåret på langs

Vekt før: 1060 anslått, 1085 målt (!)
Vekt etter fire uker: 1018
Vekt etter fire uker, og tappet av 7 liter: 1020 (hæ?)
Alk: 8,7

----

Lærdom: I oppskriften sto det 5 gram av hvert krydder. Jeg syntes det virket lite, og vørteren smakte egentlig ikke krydret. Jeg mangedoblet derfor mengdene, særlig mengden nellikspiker. Etter at sødmen gjæret bort, ble det ganske bittert, men ikke på en humle-aktig måte. Jeg anbefaler derfor alle som følger denne oppskriften å holde seg til 5-10 gram nellik.

Men! Kardemommen jevner ut smaken. Hel kardemomme virker kanskje litt bittert, men det gir faktisk en rund og god smak. 15 gram går helt fint. Tror jeg skal forsøke bittelitt av det i en fruktig ale eller hveteøl. Kardemomme er nam!

Ølet kan nok tappes før det har gått to uker. Jeg tappet det i to omganger, så den andre runden villgjæret nok litt. Man vil gjerne beholde litt av sødmen for å justere kryddersmaken. Her kan man selvsagt også bruke laktose.

Håper mine erfaringer er til nytte for andre. God jul!
Brukerens avatar
Vaskeklut
Brygger

Innlegg SuperNaut » Ons Okt 03, 2012 12:19 pm

Hei,

Jeg er litt ny i det her og har verken for mye utsyr eller peil. Hvordan foretar man en mini/del-mesk? Mesker man på siden og har oppi resten av røra? Hvor mye vann, hvor lang tid osv.? Man mesker begge sortene sammen?

Angående krydder: tar man det ut etter innkoking (før gjæring)? Og da burde man bruke en humle-pose (?)?

Angående "vekt etter 4 uker": du skriver også at det kan tappes etter to uker. Må det gjæres i 4?

Beklager, sikkert mange dumme spørsmål her. Jeg setter stor pris på svar!

SuperNaut!
SuperNaut
Nybegynner

Innlegg Høgetveit'n » Ons Okt 03, 2012 8:17 pm

Delmesk er noe man foretar dersom man brygger med ekstrakt. Da får man basismalt fra ekstrakten, men mesker eller "steeper" (trekker te) av spesialmalt som krystallmalt ect. (Man blander all spesialmalt i en pose)
Det kan enkelt gjøres ved å fylle en meskepose/humlepose med spesialmalten og ha denne i vannet mens du varmer det opp, fra kaldt til 70 grader. (Ikke mye over dette)
Når du når 70 grader løfter man opp posen og lar det renne av, her kan du også skylle spesialmalten med varmt vann for å få ut rester. Deretter fortsetter du oppvarimingen til det koker og tilsetter ekstrakten som vanlig.
Delmesk er en fin snarvei til godt øl hvis du bare har en kjele tilgjengelig. Egen mesketank blir unødvendig.

Krydder tilsettes ofte når det er 15min eller mindre igjen av koketiden. Ikke nødvendig med humlepose, men kanskje ønskelig for nellikspiker/appelsinskall, selv om også dette sannsynligvis vil synke til bunns under kjøling.

Et øl er ofte ferdig gjæret etter 2 uker, men det er ikke uvanlig å la det stå lengre slik at flere partikler får tid til å synke til bunnen. Dette gjør ølet klarere. Når han snakker om vekt regner jeg med det er snakk om økselvekt/mostvekt grader. (Eller "Gravity. Eks: 1.010)
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Brukerens avatar
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Has thanked: 12 times
Have thanks: 24 times

Innlegg SuperNaut » Fre Nov 16, 2012 11:25 am

Takk for svar Høgetveit'n! Ølet er nå på flasker og jeg skulle ønske det hele gikk litt fortere...
SuperNaut
Nybegynner

Gå til Ølbrygging

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: MSNbot Media og 4 gjester