Modifisering av europris-øl

Diskusjoner rundt Ølbrygging, utstyr og teknikker for dette.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Jalle, Lensmann, Rogern5, chr18, Lalla

Modifisering av europris-øl

Innlegg hallgeir » Tor Jul 12, 2012 12:03 pm

Jeg er relativt fersk ølbrygger, og har derfor ikke så mye mer utstyr enn et par plastdunker til å brygge med. Det har derfor så langt kun blitt brygging fra sett. I den sammenheng har jeg tenkt å modifisere en geordie export fra europris. Jeg har tenkt å avvike fra oppskriften ved å ikke tilsette sukker, men heller kutte tilsatt vann med 8-12 liter Dette for å få et sterkere brygg med mer smak av humle, og uten sukkerjuks. I den sammenheng har jeg noen sprørsmål
Går det an å brygge kun 10-15 liter på en 30litersdunk, eller vil all lufta i karet påvirke brygget?
Vil det medfølgende gjæret klare seg bare på maltsukker, eller er det avhengig av farin?
Jeg har noe cascade-pellets liggende i fryseren. Er det verdt bryet å ta i noe av dette?
Hvor gjerrig kan man være på vannet? Vil gjæret klare en OG på 1045-1060?
hallgeir
Nybegynner

Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Modifisering av europris-øl

Innlegg Mixmaster » Fre Jul 13, 2012 6:03 pm

Hei.
Du får ca 5%+ hvis du bare bruker settet og tyller opp med vann til 12liter.
Det er mange vinsett som baserer seg på dette. Det går helt fint i en 30l dunk.

Men: Jeg håper du er glad i Humle. For humlen i det settet er basert på at det skal bli vannet ut til 23l. Når du har konsentrert det til halvparten. Vil det bli dobbel humlesmak. Malten blir spist opp av gjæren. Så den trenger du ikke tenke på.
Dette blir likt som når jeg brygger med to ølsett på et brygg på tilsammen 23l. Angrer meg hver gang, pga. det blir så beskt grunnet all gjæren. Men noen vil kanskje like dette.

Maltsukker, mener du dextrose fra mais eller spraymalt fra malt? Begge deler. Spessielt spraymalt er helt fantastisk å bruke. Spraymalt og malt er jo det øl er laget av. Samme som når du bruker maltekstrakt.
En oppskrift jeg vil anbefale sammen med Geordie scottish export. Er 1kg spraymalt eller maltextrakt. + 0,5kg mørk sirup. Dette blander du til 23l med vann.

Sukker vet du sikkert bakgrunnshistorien til at det er greit å styre unna? I tilfelle er et par argumenter her:
* Sukker er bleket med kjemikalier. Når gjæren spiser opp sukkeret. Blir sukkeret borte. Men kjemikalene ligger igjen og påvirker smaken på ølet.
* Sukker er rent karbohydrat. Ikke noe serlig mer. Maltekstrakt og spraymalt er laget fra malt. Derfor har de også med sen litt god maltsmak som ligger igjen når gjæren har gjort sitt. Det gir mer og bedre smak på ølet. Derfor er det å foretrekke kontra sukker.
* Gjær som er gjæret på sukker. Gir store og brusligjende bobler på og oppå ølet av en eller annen grunn. Øl som er utelukkende brygget på malt. Gir en kremaktig godt øl-skum.

Når dette er sagt. Så er sukker tross dette helt freit å brygge på. Men skal man ha bedre enn butikkvalitet på ølet du brygger. Så er maltekstrakt og til nød andre sukkerarter å anbefale (som maissukker (dextrose), økologisk brunt og ubleket rørsukker, og mørk sirup) å anbefale. Mange velger bort maltekstrakt etc. Fordi det er litt vanskeligere å skaffe. Siden dette blir forbundet med egne bryggeributikker som kanskje ligger langt unna. Men Moss maltekstrakt finnes på alle matvarebutikker i helsekost-avdelingen. Den koster ca kr 33,- for 500gr. 3 glass med dette til et ølsett er fine greier ;)

Cascade pellets er nok fint om du vil ha ekstra humlesmak. Men kanskje prøve den 12-liters løsningen før du hiver deg på det? Det blir (for min del vel og merke), fort alt for mye humle.

Det siste jeg svarer på: Vil det medfølgende gjæret greie seg på annet enn sukker? Jepp. Det er helt flott å bruke sammen med alt jeg har nevnt her. Det eneste den ikke vil gjære på, er ubehandlet ris.
Skal du brygge på ris. Må det først kokes. Så tilsettes enzymer som i løpet av noen dager omdanner karbohydratene til spiselige sukkerarter for gjæren. Dette blir brukt om du skal lage "crispy" øl som f.eks budweiser eller Copenhagen.
Brukerens avatar
Mixmaster
Avhengig

Have thanks: 10 times

Re: Modifisering av europris-øl

Innlegg hallgeir » Fre Jul 13, 2012 7:22 pm

Takk for kjapt svar! Grunnen til at jeg ville kutte ut vann samt ekstra malt/sukker i brygget, var at jeg syns tidligere ekstraktbrygg har hatt litt lite humlesmak. Dessuten kan det være greit å kun lage halv porsjon, da det kan kreve litt dugnadsånd å drikke opp 23 liter mislykket europris-eksperiment. En annen motivasjon var å se hvor godt brygg jeg kunne lage uten å tilsette bedre gjær eller malt, men kun holde meg til billigsettet (dog uten det anbefalte sukkeret). Cascade-humlen var kun tenkt som tørrhumle, så den ville ikke økt bitterheten så mye, men mest aroma. Risikoen her (slik jeg ser) er at cascade kanskje harmonerer dårlig med den opprinnelige humlen i brygget. Uansett lar jeg den nok ligge, da jeg er nysgjerrig på hva settet duger til helt på egen hånd. Hvor gjerrig med vannet kan man være før gjæren ikke vil greie jobben sin? Er det noen øvre smertegrense for OG for slikt tørrgjær til ølsett?
hallgeir
Nybegynner

Have thanks: 0 time

Gå til Ølbrygging

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester