Hvordan bør jeg gå fram med satsen?

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Hvordan bør jeg gå fram med satsen?

Innlegg meg » Tor Sep 26, 2013 4:30 pm

Hvor raskt går det ann å få ferdig en brukbar sats?

Har 24-timers turbogjær og gjærlås fra europris. Vil prøve å gjære det i en 5-liters vanntank fra olden. Hvordan bør jeg gå fram?

Planen er bare å fortest mulig kunne få litt billig alkohol. Bruker nok litt saft eller juice eller lignende. Bør gå ann å bli litt full uten å spy, ellers betyr smaken lite! Hvor mye gjær, sukker bør jeg bruke? og blir den klar til å kunne drikkes på 24 timer? Hva kan gå galt og hvor sterkt vil det bli? osv
Kommer det til å lukte sjitt i det rommet jeg har det i eller er soverommet supert?

Vet ikkje om det blir noe av brenning. Er det komplisert?
meg
Nybegynner

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Hvordan bør jeg gå fram med satsen?

Innlegg Høgetveit'n » Tor Sep 26, 2013 7:23 pm

Dette blir det ikke noe greie på. Hvis du drikker dette kommer du til å bli syk.
Anbefaler å vente til du er gammel nok til å kjøpe alkohol.
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Been thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Innlegg pottstill » Ons Okt 02, 2013 9:45 pm

Siden du ikke skal brenne og hvis du skulle være gammel nok, bør du heller studere forumet for vinlegging: http://brygging.com/phpBB3/viewforum.php?f=4.
Det er ingen grunn til å drikke vond sats, når det er så lett å lage vin og øl fra frukt eller ferdige sett. Det går helt sikkert fint an å lage en grei fruktvin med turbogjæren din på en femlitersflaske (men ikke bruk hele pakka). Dessuten vil det nok ta et par måneder å få det drikkbart.
pottstill
Brygger

Innlegg sinder » Fre Nov 15, 2013 2:00 pm

Bare og drikke sats, Jo prøv og drikk en liter av det så kommer du nokk aldrig røre alkohol igen etterpå fordi du kommer bli så dårlig. Kjøp deg en 25 liters bøtte på europris og ett Vin sett til 150-200 kr på europris og følg intruskjonene nøye så har du 25liter med vin om 3-4 uker. Kiwi vin er veldig søtt om du skal ha en vin med mye sukker.
sinder
Erfaren Brygger

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest