honning brandy / honning sprit

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

honning brandy / honning sprit

Innlegg honning bryggaren » Søn Nov 10, 2013 10:09 pm

Har overtatt gården heime og er begynnt med bikuber.
Til neste høsting av honning, kjem ein til å teste ut litt drikkevare.

Lurte på om nåken har erfaring med sats laging til honning sprit/ brandy og lagring
honning bryggaren
Nybegynner

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: honning brandy / honning sprit

Innlegg Høgetveit'n » Søn Nov 10, 2013 11:51 pm

Søk etter oppskrifter på mjød, så får du en god pekepinn på hvilke prosesser man bør følge for å få god smak av en honningdrikk.
Honning tilsatt i rent brennevin kan også gi fin smak.
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Been thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Innlegg pottstill » Ons Jan 15, 2014 1:03 am

Jeg har testa en å lage en alkoholforsterka mjød som jeg ble ganske fornøyd med. En slags mjødportvin. Dette kunne vel vært posta i et vinleggerforum, men siden det innebærer destillasjon er det vel greit å ta det her.

I mitt forsøk testet jeg en ganske sær mjødvariant der jeg brukte mjødurt til å få bitterhet og smak. Gjæra honning aleine kan være litt tamt og uinteressant i smaken, men det er ikke poenget her. Bruk en hvilken som helst oppskrift på mjød.

Saken er altså portvinsmetoden. Jeg laget først en mjød med litt kirsebær for syre og smak, som jeg gjæret helt til ca 13 % og destillerte i potstill så jeg endte opp med 1/2 liter ca 75 %. Etterpå satte jeg en ny mjød med honning nok til å nå ca 15 %. Men før den var ferdig gjæret, da økselvekten sto på ca 1025, stoppet jeg gjæringen med spriten fra første runde og slik at alkoholgehalten ble ca. 21 %. Dette er omtrent sånn man lager portvin, sherry og madeira. Høy alkoholstyrke gjør den holdbar og sødmen blir ikke like påtrengende, men ganske behagelig. I tillegg stopper gjæringen helt og den blir relativt raskt klar. Etter litt over et års lagring har den utvikla seg veldig bra og den gode honningsmaken blir tydeligere med tiden. Dette var et eksperiment fra min side, jeg har ikke egne bier og honning er dyrt. Men det ligger veldig mange muligheter til å eksperimentere med smak, sødme og alkoholstyrke med denne metoden. Du kan selvsagt også alkoholforsterke med en hvilken som helst sprit, men det er en fordel at den er sterk så du ikke vanner ut mjøden for mye. Dessuten er det jo kult hvis honningen er baseprodukt i hele prosessen.
pottstill
Brygger

Innlegg Mixmaster » Ons Jan 15, 2014 2:45 pm

Jeg lagde et slags Mjød for noen år siden. Da tok jeg et helt vanlig Coopers lager ølsett. Der jeg tilsatte 1,5kg honning i stedet for malt.
Den ble god, men litt mektig hva gjelder smak.
Bestyrer, Raufoss Hjemmebryggeri
Brukerens avatar
Mixmaster
Avhengig

Been thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest