hvorfor stopper alltid satsen min på 15-20?

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

hvorfor stopper alltid satsen min på 15-20?

Innlegg sinder » Tir Nov 12, 2013 1:51 pm

eg har prøvd nå og lage sprit og lage sats nå i snart ett år, Men eg får aldrig satsen på -5 den stopper alltid mellom 15 og 20+ i ochelvekt, eg lar spriten stå en uke etter den er ferdig og gjære for da forandrer satsen seg fra melke farge til en mere lysere sats som går og se igjennom, men ochelvekten stopper på 15-20 uansett. eg bruker 8 kg sukker til 25 liter med sats, bruker 24 timers turbogjær har prøvd med både gjærnæring og uten, spiller ingen rolle satsen stopper på 15-20, den står og gjærer seg i 2-3 uker og så stopper det. Står på baderoms golvet som har gulv tempratur, men har gulv tempraturen på den Laveste nivåen (1)

hva er det eg gjør galt og er det noe eg kan forandre på for og få bedre sats? vill prøve og koke når satsen er -5, men aldrig fåt kjangsen.
sinder
Erfaren Brygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: hvorfor stopper alltid satsen min på 15-20?

Innlegg Ormlår » Tir Nov 12, 2013 4:07 pm

Prøv med 6kg, og få dunken opp fra gulvet, på en krakk e.l. Kan også prøve andre typer gjær. Coobra er en sinnatagg!
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Been thanked: 13 times

Innlegg sinder » Lør Des 07, 2013 6:36 pm

Ormlår skrev:Prøv med 6kg, og få dunken opp fra gulvet, på en krakk e.l. Kan også prøve andre typer gjær. Coobra er en sinnatagg!

Det funket, satsen står nå på 4-5 og nermer seg 0, Hadde ikke noen krakk men brukte noen gamle bøker og satt under, men satsen er litt melke farge på nå, men spiller det noen rolle om satsen blir 0 til -5?
eller skal eg la satsen stå til den blir nesten som vatten att man kan se bunnen?
sinder
Erfaren Brygger

Innlegg Ormlår » Lør Des 07, 2013 9:32 pm

"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest