hvor mye skal det "boble"

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

hvor mye skal det "boble"

Innlegg highcow » Søn Des 08, 2013 9:57 pm

Mårn. Je satte satsen for 2 dager sia. Den står kanskje litt kaldt ute i ei lita bu som er 1.5x1.5. Panelovnen står på for fullt men er litt gulvkaldt. Men det je lurer på hvor ofte skal det boble i gjærlåsen? Den bobler ved jevne mellomrom men rundt 10-15 sek pr gang. Er dette normalt? Takk for svar. Og skal man ta av lokket på gjærlåsen? Det har jeg gjort ihvertfall
highcow
Nybegynner

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: hvor mye skal det "boble"

Innlegg Høgetveit'n » Man Des 09, 2013 12:00 am

"Lokket" på gjærlåsen skal være der, det er ikke tett, men skal hindre at støv og fluer faller ned i gjærlåsen.
Det gjør ikke noe om det er litt kaldt, det vil bare ta lengre tid før den blir utgjæret.

"Bobling" er ikke noen kvantitativ måleenhet, så du kan slutte å telle.
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Been thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: hvor mye skal det "boble"

Innlegg highcow » Tir Des 10, 2013 10:04 am

Høgetveit'n skrev:"Lokket" på gjærlåsen skal være der, det er ikke tett, men skal hindre at støv og fluer faller ned i gjærlåsen.
Det gjør ikke noe om det er litt kaldt, det vil bare ta lengre tid før den blir utgjæret.

"Bobling" er ikke noen kvantitativ måleenhet, så du kan slutte å telle.

Okei. En annen ting jeg lurer på er om jeg kan tilsette sånn vinklarning fra europris. Bare å helle i pose 7 først uten og gjøre noen ting først? Må såklart la satsen gjære ferdig først. Så pose 8 et døgn etterpå
highcow
Nybegynner

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest