Cobra 24t turbogjær gjærlås?

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Cobra 24t turbogjær gjærlås?

Innlegg karne » Man Jan 05, 2015 12:35 pm

Synes jeg leste noe om at man ikke skal bruke gjærlås ved bruk av denne gjæren? Stemmer det?
Hva lønner seg?
karne
Nybegynner

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Cobra 24t turbogjær gjærlås?

Innlegg Ormlår » Man Jan 05, 2015 7:35 pm

Valgfritt! :)
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Been thanked: 13 times

Innlegg karne » Ons Jan 07, 2015 7:09 pm

Satte en sats nå. 21l vann, en pose coobra 24t gjær og 7kg sukker. Begynte og boble i gjærlåsen etter noen minutter. Og nå 2 timer senere bobler gjærlåsen som bare det.
Bra gjær! :)
karne
Nybegynner

Innlegg Glennbrygger » Lør Jan 10, 2015 2:22 pm

Den er veldig bra!.. Men bruk 25 liter vann.

Jeg satte i går en sats på 50liter vann + 18KG sukker og 2 pakker Coobra48 extreme 21%
Dette er mye sukker men skal la seg gjære ut på 7-10 dager og du må ha en temp på mellom 18 og 22 grader.

Dette gir opp til 50 liter 21,5% sats.
Glennbrygger
NyBrygger

Innlegg Ormlår » Lør Jan 10, 2015 3:24 pm

21L vann er korrekt. Da får du et totalvolum på ca. 25L når sukkeret er dosert.

- Det gjør ikke noe med mer vann, du får bare en svakere sats, men totalt alkoholinnhold i dunken blir det samme.

Jeg foretrekker svak sats, 4-5kg. sukker på 25L vann. Dettte reduserer innholdet av fusel dramatisk.
Ormlår
Avhengig

Innlegg karne » Tor Jan 22, 2015 3:51 pm

Fikk ut 3 liter med 94%. Kunne sikkert fått ut mer men synes det begynte og lufte litt vondt av det som kom ut og begynte å bli veldig sent.
karne
Nybegynner

Innlegg textex » Søn Jan 25, 2015 7:14 pm

Hva slags brenner brukte du da? Jo dårligere separasjon jo mer heads og tails vil du jo ofte få. Men noen gjærtyper produserer jo også mer fusel enn andre.
textex
Avhengig

Has thanked: 1 time

Innlegg Skogtroll » Søn Jan 24, 2016 7:33 pm

Et år gammel post ser jeg, men var nyeste jeg fant om emnet, så skitt au.

Er gjærlås i det hele tatt nødvendig ved bruk av turbogjær?
Vet jo at for viner og slikt er det viktig for å unngå å lage Sjattå dø Eddik,
men tviler mer og mer på nødvendigheten i den typen vin vi lager.

Hyggelig med litt plopp-plopp i gjærlåsen, men kan fort bli et j¤%la søl av det.

Jeg gjærer konsekvent i 25-liters plastdunker, og tenkte prøve å legge korken bare løst på,
men alltid greit å høre om noen av dere har noen sterke meninger for eller imot det..
Se stormen som stilar, se flammor i skyn! Och världen skall niga inför denna syn
Fall ned på knä inför Sveriges elit, som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit
Skogtroll
Überbrygger

Been thanked: 3 times

Innlegg Ormlår » Tir Jan 26, 2016 6:29 am

Nei, det er ikke det! Jeg bruker det uansett, da det gir en fin pekepinn på hva som skjer i bøtta.

Har gjære i 200L-fat sommerstid med et lite pledd over dunken, utendørs, så nei, ikke noe praktisk betydning! ;) Men som du sier, du holder urenheter borte, og har du ikke et apparat som lager nøytral vare, så kan resultatet bli stygt om satsen blir stygg.
Ormlår
Avhengig

Innlegg karsk777 » Fre Mar 11, 2016 1:19 pm

Jeg bruker et 50 l plastfat. Før jeg setter satsen vasker jeg fatet både inn og utvendig med sprit. Det samme gjør jeg med plaststaven jeg rører ut sukkeret med. Jeg vasker også hendene med sprit. Termometeret jeg lar henge nede i satsen er også desinfisert. Deretter fyller jeg en del kokende varmt vann, som jeg rører ut sukkeret med. Deretter etterfyller jeg med kaldt vann og sjekker temperaturen under veis, slik at det er passende temp, før jeg har i to poser Cobra 24 gjær. Deretter legger jeg lokket på fatet, så det nesten tetter helt. Etter ca tre døgn er den klar for destillering. Jeg tar unna det første som kommer, og bruker til teknisk sprit. Jeg kjenner luktforskjell på det første og det som kommer etter hvert, som lukter bedre. På slutten av prosessen tar jeg bort kanna og setter en ny kanne under.

Senere sjekker om temperaturen har steget øverst i kolonnen. (Har et Clas Olhson termometer som er klipset rundt kolonnen.) Om tempen ikke har steget og det lukter bra, slår jeg det som er kommet over på den andre kanna. Slik fortsetter jeg til tempen har steget og det lukter vondt. Det som da er og kommer i kanna brukes som teknisk sprit.

Etter 1. gangs destillering fyller jeg vann i apparatet og slår spriten opp i vannet, for å destillere det en gang til. Det som er tatt unna til teknisk sprit blir ikke tatt med i annen gangs destillering. Jeg gjør eller det samme andre gang, tar unna det første og siste som kommer. Lukta avgjør hvor mye, som går til teknisk sprit.

Jeg har sluttet med kullfilter, da det ikke er behov for det. Blander det ned til 40% o drikker det som vodka. Noe av det tilsetter jeg gin essens. Noe tilsetter jeg forskjellige urter og smaker.

Jeg har et fantastisk godt apparat. Det er av såkalt åpen type hvor kjølespiralen puttes inn i toppen av røret. Meget morsomt å lage sitt eget brennevin!
karsk777
Brygger

Innlegg Skogtroll » Fre Mar 11, 2016 3:41 pm

Artig. Lærer noe nytt hele tida. Er Cobraen ferdig gjæret på 3 døgn?? Det var bra kvikt. Hvor meget sukker har du i da?
Se stormen som stilar, se flammor i skyn! Och världen skall niga inför denna syn
Fall ned på knä inför Sveriges elit, som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit
Skogtroll
Überbrygger

Innlegg Ormlår » Lør Mar 12, 2016 2:25 pm

Jeg har lyktes å gjære ut en Coobra-sats på 1 døgn, neesten. Med 6kg i dunken så var den nede på 0 i egenvekt ila. 24T. Etter nok et døgn var den nede på ca. -10. Så Coobra er blandt de aller kjappeste!

Jeg anbefaler ikke å gå over 240g sukker pr. liter sats. (6kg på 25L) Da dette er en slags magisk grense, der fuselproduksjonen tar av, og man må arbeide mye mer med cuts. Dette er det internasjonal enighet om. Jeg anbefaler 5kg sukker på 25L for et meget bra resultat.
Ormlår
Avhengig

Innlegg Skogtroll » Tir Mar 22, 2016 3:44 pm

Saft suse! (For å ta frem kraftuttrykkene).

Sammenlinet med det der blir jo Europris-gjæren direkte treg.
Nå har jeg riktig bare kjørt den med 8 kg sukker, men det tar jo 10-12 dager å gjære ut.

Må få handla inn litt av den Cobraen forstår jeg.
Ikke at jeg har dårlig tid akkurat, men dog. Plutselig en dag står en der uten en sats i bakhånden :)
Skogtroll
Überbrygger

Innlegg Ormlår » Fre Mar 25, 2016 4:19 pm

Riktig. Husk bare på at gjær har utløpsdato..Jeg hadde en pose Coobra24 i kjøleskapet i 3 år før jeg fikk bruk for den. Fikk da se at den var ahalvannet år gammel. Testa alikevel, og den var ikke like kjapp lenger kan du si..

Kjør max 6kg sukker. Det er et godt kompromiss mellom alkoholmengde og fuselmengde. Etter dette går fuselproduksjonen i taket, mens alkoholen øker bare "noe"..
Aller helst 4 kg, men da får man kun 8-10% i satsen, hvilket gjør at man sitter igjen med lite i ballongen. Jeg bruker konsekvent 5 eller 6kg, litt ettersom..
Ormlår
Avhengig

Innlegg Skogtroll » Tir Mar 29, 2016 7:51 am

Ja.. men tenker at om man kjører ei koke på minst 50 liter, så får man jo ut en grei mengde likevel.
Inntil videre blir det nok 5 kg for meg. Unntatt i plastisen da :)
Skogtroll
Überbrygger

Neste

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest