Melasse?

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Melasse?

Innlegg krs » Tir Feb 03, 2015 10:50 am

Hei er ny på dette .har lest meg litt opp og vurderer å bygge et app.
Men mitt spørsmål er om man kan bruke melassen fra fellenkjøpet til sats? :?: Noen som har prøvd dette.
krs
Nybegynner

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Melasse?

Innlegg Mixmaster » Tir Feb 03, 2015 2:04 pm

Aldri prøvd. Men jeg kan bare snakke ut i fra det jeg har lest om melasse.

Melassen fra felleskjøpet består av 45% sukker. For en kilo melasse betaler du ca. kr 6,- pr. kg. Hvis du kjøper 35kg til kr198,-
Det blir i overkant av kr 12,- pr kg rent sukker.

Så sparer du kanske 3kr/kg hvis sukkerarten er såpass spiselig for gjæren at den greier å spise alt. Men igjen sitter du med over en halvkilo avfallstoffer pr kg. som vil suge til seg sats, og gjøre ting mindre rent for brenning.
Derfor tror jeg det i det store løp er litt dyrere å bruke melasse i sats. Med mindre det er smaken du er ute etter, og ikke det økonomiske.

Rom er jo laget av melasse, som gir det den karakteristiske smaken. Så hvis formålet er å lage rom. Så er du på rett vei.

Her er en video om hvordan du lager sats med melasse for å lage rom:
https://www.youtube.com/watch?v=FofeEb4LOIw
Bestyrer, Raufoss Hjemmebryggeri
Brukerens avatar
Mixmaster
Avhengig

Been thanked: 3 times

Innlegg krs » Ons Feb 04, 2015 9:45 am

Mixmaster skrev:Aldri prøvd. Men jeg kan bare snakke ut i fra det jeg har lest om melasse.

Melassen fra felleskjøpet består av 45% sukker. For en kilo melasse betaler du ca. kr 6,- pr. kg. Hvis du kjøper 35kg til kr198,-
Det blir i overkant av kr 12,- pr kg rent sukker.

Så sparer du kanske 3kr/kg hvis sukkerarten er såpass spiselig for gjæren at den greier å spise alt. Men igjen sitter du med over en halvkilo avfallstoffer pr kg. som vil suge til seg sats, og gjøre ting mindre rent for brenning.
Derfor tror jeg det i det store løp er litt dyrere å bruke melasse i sats. Med mindre det er smaken du er ute etter, og ikke det økonomiske.

Rom er jo laget av melasse, som gir det den karakteristiske smaken. Så hvis formålet er å lage rom. Så er du på rett vei.

Her er en video om hvordan du lager sats med melasse for å lage rom:
https://www.youtube.com/watch?v=FofeEb4LOIw

Ja det var romsmak jeg tenkte på
Lurte på om dette dyreforet inneholder noe "skummelt" eller om det greit kan brukes.
krs
Nybegynner

Innlegg Mixmaster » Tor Feb 05, 2015 10:06 am

Tviler på at det er noe skummelt i det, når det er mat til dyr.
Du skal jo uansett brenne det ut. Så om det var noe "skummelt". Ville det blitt borte i brenneprosessen.

Tror melassen er bedre for deg, enn biproduktet etter at gjæren har omformet sukkeret til noen helvetes dråper ;)
Bestyrer, Raufoss Hjemmebryggeri
Brukerens avatar
Mixmaster
Avhengig

Innlegg krs » Tor Feb 05, 2015 3:42 pm

Det er nok muligens sant :D
krs
Nybegynner

Innlegg mEntOr » Tir Jan 31, 2017 2:45 am

Litt gammel tråd, men jeg har erfaring med sats på melasse. Det går fint ann å bruke. Gjæringa starter litt treigere, kan ta over 12 timer før den kommer i gang. Men når den har kommet skikkelig i gang, gjærer den på samme måte som med sukker. Jeg har ikke laget melasse sats på et par år, men når jeg tok et raskt søk på nettet nå så ser jeg at prisen er 198kr for en dunk (35 kg). Jeg brukte 3 slike dunker for at det skulle tilsvare 50 kg sukker, og da er det litt rimeligere. Kommer på 600 kr, istedet for 820 kr som rema ville kosta for 50kg. Kvaliteten på spriten blir det samme hvis du er ute etter nøytral-sprit og du destillerer og filtrerer varene.
mEntOr
Avhengig

Been thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest