All bran

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

All bran

Innlegg Northbrewer » Ons Feb 18, 2015 10:18 pm

Hei folkens , jeg har akkurat registrert meg her. Har brygget i mange år med turbo og labmaster CM, men var nå klar for å gå videre. Er i ferd med å ferdigstille en SS Boka med kobbermeshfylling. Mulig jeg lager en tråd om dette..

Til topic: Har akkurat laget en susing basert på http://homedistiller.org/forum/viewtopic.php?t=9981

Er det noen her som har gått den veien med vår Kellogs all bran ?
Northbrewer
Nybegynner

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: All bran

Innlegg cas » Tor Feb 19, 2015 12:56 am

Interessant.. Hvorfor har man begynt å blande frokostblanding i satsen? Hvordan påvirker dette sluttresultatet?
I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me.
- Sir Winston Churchill (1874 - 1965)
cas
Administrerende brygger

Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Has thanked: 1 time

Innlegg Ormlår » Tor Feb 19, 2015 1:31 am

Amerikanern er generelt mer interessert i, og flinkere med smaksatt brennevin enn hva Ola Nordmann er, og her er det nok en blanding av aroma og gjærnæring de jakter.

Personlig har jeg mer sansen for å ta ut rent produkt, for så å krydre dette og "pot-destillere" dette igjen. Da unngår man bla. mye fusel. Dog er det flere typer brennevin der fuselen er selve nøkkelen, men de typene kjøper jeg gjerne ferdig! :)

Hadde et prosjekt med cornflakes, skulle bli noe i gata til bourbon.. Men noe skjedde med den batchen, den surna aldeles! Jeg må innrømme at jeg glemte den et par måneder, menmen. Jeg styrta hele greia.
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Been thanked: 13 times

Innlegg Northbrewer » Tor Feb 19, 2015 7:32 am

En av årsakene er rett og slett som gjærnæring. Jeg har som mål å prøve å ta ut litt smak av denne , som en test av Boka i pot mode.
Ting tyder på at det er effektivt da denne var hyperaktiv 20 min etter pitch !!!
Northbrewer
Nybegynner

Innlegg Jallajalla » Ons Feb 25, 2015 10:54 pm

All bran funker kanon, og ikke særlig mye smak om du kjører reflux-mode, helt nøytralt vil jeg si. Fordelen med All bran er at den blir ferdig på 3-5 dager, og det er på vanlig bakegjær!
Har testa både Birdwatchers og all bran, og jeg foretrekker AB siden den er raskest, faktisk nesten dobbel så rask som BW. AB oppskrifta ble utvikla med tanke på rask gjæring, uten å bruke turbogjær.
Jallajalla
Überbrygger

Been thanked: 3 times

Innlegg Ormlår » Fre Feb 27, 2015 4:21 am

Interessant!
jallajalla, kunne du delt din oppskrift?
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Innlegg Jallajalla » Fre Feb 27, 2015 6:27 pm

Deler gjerne oppskrifta, men den ligger på Homedistiller.org. Så det her blir min variant av All Bran oppskrifta :)
Orginal oppskrifta sier man skal invertere sukkeret først. Dvs.(kort fortalt) like mye sukker og vann,kokes opp i en kjele med evt. med litt sitron syre, små putre på lav temp i ca. 30min til strågul/lysebrun farge. Men mange har kutta det ut, siden det tar ganske lang tid, og det er liten forskjell fra bare å løse sukkeret opp i varmt vann fra krana. Oppskrifta som jeg har brukt:
5kg sukker (invertert om du vil)
1pakke All Bran regular (ca.500g tror jeg)
8 poser bakegjær-tørrgjær (96g)
1-2ts epsom salt
2stk berocca brusetabletter (multivitamin)

Smuldre/knus frokost blandinga AB (jeg bruker kjøkkenmaskin). Kok opp 3-4liter vann i en kasserolle (helst non-stick), og tilsett knust AB, rør rundt og la det småputre i 10min. Tilsett 1 pose tørrgjær i kasserollen mens det enda er varmt. Død gjær=gjærnæring- kannibalisme.
Løs opp 5kg sukker i gjæringskaret. Tilsett AB "gjørma" fra kasserollen, og juster med kaldt vann til rett temp og til 24l. 2 brusetabletter i et glass vann og oppi karet med det. Løs opp resten av gjæra i ca. 1 liter lunkent vann, vent til alt er oppløst (ca.20min) før du hiver det oppi karet. 1-2ts epsom salt løses opp i litt vann og tilsettes. Jeg kjører 1-2 min med drill og mørtelblander (visp) for å få inn mest mulig oksygen, før jeg setter lokket med gjærlås på. Gjæringa starter innen en halvtime, og tar helt av etter ca.3-6timer. Tempen bør minimum være 25 grader, ellers tar det lengre tid.
Kjappeste gjæring jeg har fått til (så langt), er 5 dager ved 26/27grader (ca. -8 på mostvekta). Men burde klare 3-4 dager ved 30-35grader. Satsen smaker godt også. Klarner på 1-2 dager ved kjøleskap temp.
Noen og 50 sider på homedistiller forumet, tilsier at denne oppskrifta er populær og bør prøves :)
Jallajalla
Überbrygger

Innlegg per-ulv » Lør Feb 28, 2015 3:11 am

Skal prøves. Trenger noen liter sats, og dette virket kult.
Takk for tipset!
--
per-ulv
per-ulv
Avhengig

Has thanked: 6 times
Has thanked: 6 times

Innlegg Northbrewer » Tor Mar 12, 2015 6:19 pm

Da er jomfruturen på den nye boka`n unnagjort. Mangler desverre en rørstump enda , så fylt kolonne er bare 75 cm. Dette er sikkert årsaken til at max abv på disse to endte på 85. Begge gikk ut omtrent like fort. Ferdiggjæra på ei uke , og krystallklar etter nok ei uke på coldcrash. Allbran smakte veldig godt og jeg innbiller meg at jeg har litt antydning av vodkasmak på den , og litt "rundere" i kantene. Dette ble en skikkelig positiv erfaring i forhold til det jeg drev med før ( labmaster ).
Det var også overaskende enkelt å kjøre den. Ca 150ml fores på begge. Tok ut ca 500ml heads kjempesakte av begge to men klarer nesten ikke å kjenne forskjell på heads og hearts. Vi får se når det har stått ei stund. Kullfilteret går i hvertfall på hue og ræva ut nå :mrgreen:
Skal se om jeg ikke lager en liten byggetråd om boka`n og hvordan den var å kjøre.

Ser det er anbefalt med b-vitamin , jeg brukte ikke det men jeg brukte litt gjærnæring for ølbrygging. Har vi noe i dagligvaren det kan være fint å bruke ??
Northbrewer
Nybegynner

Innlegg Jallajalla » Lør Mar 14, 2015 8:18 am

Grattis med vellykket jomfrutur :)
Det er nok ikke lengda på kolonna som er feil, heller fyllinga (kobbermesh?). Ingen problem å få ut 96 med kortere kolonne, men forutsetter bra fylling, slik som SPP, (og rett kjøring av maskina). Får lett ut 96 med min gamle maskin (en LM med altfor liten liebig i toppen), og den er bare 60cm,fylt med SPP. Så bestill SPP, så tror jeg ting ordner seg med ABV'n (85 er for lavt etter min mening).
Ang. vitamin i Allbran, så anbefales det å bruke multivitamin, hvis Allbran ikke inneholder nok allerede. Den amerikanske AB'n inneholder en god del mer en vår her på berget. Jeg bruker brusetabletter da de løser seg fort opp i vann. Vanlige multivitamin-piller fra butikken kan også brukes, men da må de knuses/pulveriseres før de hives oppi.
Jallajalla
Überbrygger

Innlegg Northbrewer » Man Mar 16, 2015 9:54 pm

Supert , takk for svar. Har SPP på ønskelista ja. Finner ikke helt ut av språket her: http://allegro.pl/kolumna-destylator-bimber-sprezynki-pryzmatyczne-i5058381773.html :P Har rachidringer og lavastein tilgjengelig også. Fikk 91% med den gamle cm kolonna med ringene , men ikke like rent ! Skal uansett ha høyere kolonne.
Northbrewer
Nybegynner

Innlegg Jallajalla » Man Mar 16, 2015 10:14 pm

Send han en e-post, blir nok enklest. Adr. hans står litt lengre ned på den sia du la ut link på: lipskitechmar@gmail.com
Skriv på engelsk, hvis polsken din er litt rusten :) Tror kanskje google translate blir brukt en del av han - kan være litt utfordrende å forstå alt han skriver/mener, men ikke noe stort problem. Mange har bestilt fra han.
Jallajalla
Überbrygger

Innlegg Northbrewer » Man Mar 16, 2015 10:37 pm

Mailadressa var desverre ute av drift. Hadde vært morsomt å lage sjøl også , men det ser vanskelig ut å få tak i tråd også. Får jakte videre , men takk for hjelpa !!
Northbrewer
Nybegynner

Innlegg Iskariot » Søn Apr 05, 2015 1:50 am

Dette er en oppskrift det du lager en vanlig sukkersats og tilsetter litt korn, All bran, for å etterligne kornsmaken i f.eks. whiskey. Dette er noe som både var vanlig på bygda i Norge før, og som det tilsynelatende er en del som driver med i statene ennå. Verden har gått videre. Hvis du vil lage sprit med kornsmak er det bedre å kjøpe malt og lage uhumlet destillasjonsøl, uten humle og destillere det.Ikke er det verken vanskelig eller dyrt og resultatet blir faktisk whiskey.

Du må riktignok ha både eiking og lagring, men det må du om du bruker all bran også.
Iskariot
Brygger

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest