Flytende kull/liquid carbon

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Flytende kull/liquid carbon

Innlegg Jallajalla » Søn Aug 16, 2015 8:29 pm

Noen som har erfaringer eller har prøvd dette?
http://bryggeland.no/brennevin/kull/tur ... irits.html
http://hembryggning.se/aktivt-kol-flyta ... -3849.html

Lurer på hvor stor effekt det har på f.eks. en turbo sats med mye sukker.
Jallajalla
Überbrygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 3 times

Re: Flytende kull/liquid carbon

Innlegg Ormlår » Man Aug 17, 2015 6:37 pm

Jeg har vanskelig for å tro at, med et godt aparat som gir azeotrope produkt, dette skal ha noe for seg.
Jeg kjørte en test her for en tid siden, med både 6, 7 og 8kg. i bøtta(25L) og den mest markante forskjellen var fores og heads, som var brutale i den sterkeste mixen.

Men for all del, prøv! Man blir ikke klok av bare å spekulere! :)
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Been thanked: 13 times

Innlegg Jallajalla » Man Aug 17, 2015 9:18 pm

Ormlår skrev:Jeg har vanskelig for å tro at, med et godt aparat som gir azeotrope produkt, dette skal ha noe for seg.
Jeg kjørte en test her for en tid siden, med både 6, 7 og 8kg. i bøtta(25L) og den mest markante forskjellen var fores og heads, som var brutale i den sterkeste mixen.

Men for all del, prøv! Man blir ikke klok av bare å spekulere! :)

My thoughts exactly :)
Meeen når man oppdager nye ting, så får man litt lyst til å prøve. Tror jeg skal gjøre et forsøk eller to med flytende kull, en dag man har "forskertrang" :D
Jallajalla
Überbrygger

Innlegg Ormlår » Man Aug 17, 2015 10:03 pm

Da er vi hvist ganske på samme planet! ;)
Jeg har gjort utallige tester etterhvert med sukkermengde, gjærtype, gjærmengde, ph-justering, kaliumpermagnat..?(Kan ikke ordet) og har kommet frem til at BW-oppskrifta, gjerne med lalvin EC-1118 som gjær er den fineste oppskrifta med minst bieffekter.

Dog stopper det meg ikke i å spekulere å søke. Nå er jeg interessert i å se om jeg kan gjære ut 9kg sukker i 25L.. Av ren nysgjerrighet! Å det skal prøves såsnart den lille ekstra "omfen" melder seg. Jeg anser dog dette som vinterhobby! Nå på sommern er det plenty andre ting å ta seg til, om man ikke skal låse ned huset å "forsvinne" fra samfunnet opptil flere dager i tillegg! :)
Ormlår
Avhengig

Innlegg Jallajalla » Lør Sep 26, 2015 8:05 pm

Da meldte forskertrangen seg her en dag, og måtte sette flytende kull på prøve. Jeg og mange andre, vet/har funnet ut, at for store sukkermengder i en sats, gir en elendig sats som lukter høgg! Derfor måtte jeg jo sette en 8kg's sats for å teste hva denne flytende kulla har å si. Brukte alcotec turbo pure 48 gjær(som klarer å gjære ut 8kg), 8kg sukker og en pose med flytende kull og fylte opp til 25 liters merke i bøtta. Etter ca. 1døgn hadde ting begynt å gjære skikkelig. Brukte ikke gjærlås, og lokket satt bare løst oppå. Men overraskende nok, det var ekstremt lite lukt! Hm, hadde denne flytende kulla noe for seg? Etter 2døgn, var det fremdeles lite/ingen lukt, men på døgn nr.3 smalt det i neseborene, og skikkelig også. Måtte sette gjærelåsen på med kullfilter, for å stagge lukta. Ikke veldig imponerende.
Har lest litt rundt og om flytende kull, og ser alle anbefaler 6kg's satser ved bruk av flytende kull. Men da blir det litt sånn poenget som forsvant, fordi meget bra 6kg's sats får jeg jo allerede (med alcotec's vodka star). Og da kan man like godt spare seg bryet med å lage seg en kølsvart sats (for det blir den), og styre med klarningsmidler for å få klarnet satsen nok til å putte den i koka.
Skal prøve en runde med 6 og 7kg's satser med denne smørja, for å sammenligne. Men så langt, er flytende kull ikke verdt penga.
Artig er det jo uanz å forske litt og prøve nye ting :)
Jallajalla
Überbrygger

Innlegg Ormlår » Tir Sep 29, 2015 6:26 pm

Hei! Morro at det testes!
Jeg kom på at jeg har testa dette i 2 satser, henholdsvis Alcotecs "Tripple still" og Alcotecs "23%" gjær.
Som du beskriver, merka ikke noe forskjell.. Dog tror jeg at når man gjør som engelskmannen, gjærer ut satsen så sterk som mulig, og filtrerer den, for så å mixe med essenser og sitte igjen med et produkt på rundt 20% med likørsmak, da kanskje dette har noe for seg..? Men til vårt bruk? Nææh..
Ormlår
Avhengig

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest