Merkelig erfaring med Saga Atomic

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Merkelig erfaring med Saga Atomic

Innlegg fettnebb » Fre Des 25, 2015 10:19 pm

Så, jeg tenkte å teste ut Saga Atomic fra Europris, og blei litt satt ut av resultatet.

Først og fremst satte jeg 7kg sukker i 7L vann, og etterfylte til 25L merket, deretter rista jeg godt og kasta oppi gjærpakka (ikke selve pakka såklart! :P).
Rørte godt om, smalt på toppen + gjærlås, og rista som en maskin i 10sec.

Tempen ble målt til 32-33-34 grader et sted, i 24 timer, og så sa det fullstendig stopp i gjærlåsen.
Kun 5sec bobling litt intenst ved risting, så jeg tenkte jaja der røyk den satsen..

Lot tønna stå i romtemp i 2 dager uten å se noe mer på den, og i dag, fikk jeg meg en overraskelse...
Gjæren hadde separert seg og falt i bunnen av tønna, så jeg blei jo litt nyskjerrig.

Dro opp 200ml med sats, og kasta på kokeplata, med 10cm stakkarslig glass-reflux (kjemi-utstyret), og slange ned til en vannkjølt mottaksflaske av glass, med propp (lite hull til å slippe ut trykk).

Etter en liten stund med ca 80grader i sats-flaska, hadde jeg kokt over 40ml (20%), som jeg målte til 60% sprit ved å spe ut 40ml til 60ml med vann, og lese av 40%.
Om jeg ikke er helt skada i utregninga, så vil det si ca 15% sats, riktig?

Er det jeg som har hatt ufattelig flaks her, eller gikk bare gjæringa over stokk og stein pga tempen var så høy i gjæringskaret?
Var liv i bøtta i knapt 24 timer før alt stoppa opp, og da var det også veldig lite leven i gjærlåsen, under den tiden.

Er også rimelig akseptabel lukt på resultatet, helt blankt, selv uten at jeg gadd å kjøre 60ml gjennom kullfilter.
fettnebb
NyBrygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Merkelig erfaring med Saga Atomic

Innlegg fettnebb » Lør Des 26, 2015 1:33 pm

Kjapp oppdatering.

Satte ut plastisen (så baskisk den får blitt) i ca ~6-7 grader i 12 timer.
Tok ut innholdet, filtrerte og målte.. 600ml 40% (akuratt 40% rett av bøtta) med 100w varmer!
Lukter skikkelig godt, og har en veldig god smak, så da har vel satsen fungert! hehe.

Skal si meg fornøyd med ~1.2L 40% godsprit i døgnet, spesiellt når jeg ikke har gjort noe med plastisen engang. Bare la kabelen over kanten på bøtta og pressa på toppen (har ikke rekt å handle kabelgjennomføringer), frem til jeg får nytt varmeelement (vannkoker 1.2kW med 2000w SCR dimmer), og noe kobberrør ^^.

Plastrunde #1: 2.0L 40% rett fra bøtta. 100% blank, fri for dritlukt og smak. Valgte å ikke hente ut mer da jeg har åpnet denne runden 2 ganger for å sjekke kvalitet og volum per døgn.
Plastrunde #2: 2.5L 39% rett fra bøtta. Gjærlaget i bunnen var såpass hardt nå at jeg kunne helle ut siste 8 liter uten problem. Fikk ikke med noe missfarge over, slapp hevert!
Plastrunde #3: 3.0L 39-40% rett fra bøtta. Skal kjøre litt til på siste runden og se om det er mer og hente.

Burde bli rundt 3-3.5L 40% per runde. (3 runder per sats)

Litt mindre enn forventet, men har forsåvidt kastet en del sats for mye tror jeg, ved å hente ut for tidlig. Ble ikke fulle 1.2L per døgn da produksjonen ble merkbart tregere etter 2 døgn.

Oppdatering: Etter jeg kjørte siste satsen i 18 timer til, etter jeg henta ut 2.5L 41% i tredje runde, fikk jeg ut 0.5L 38-39% mer, tok bare jævla med tid i forhold til starten.
fettnebb
NyBrygger

Innlegg Ormlår » Man Jan 11, 2016 11:21 am

Hei!
For det 1. : Kjøp deg et hydrometer på en bryggebutikk eller europris. Da kan du overvåke satsen. Med denne måler du sukkerinnholdet i vesken. Des mer utgjæret den blir, desto lavere avlesing får du. Skal helst komme på "negativ" måling når satsen er utgått. (Typisk 1.080-1.100 før gjæring, og gjerne ned i 0.995-0.990 når den er ferdig. Differansen her deler du på 7.5, da får du ca. alkoholinnhold i satsen. Eksempel: 1.010 - 0.990 = 110 oechelsgrader. 110 grader delt på 7.5 = 14.6% i satsen.)

Tommelfingerregel:
6kg sukker i 25L vann = ca. 14%
7kg = ca. 16%
8kg = ca. 18%
Dette med full utgjæring.

Når gjæra faller til bunn er den enten død eller ferdig med jobben (i sats blir såpass sterk at gjæra dør anyhow. Ved ølbrygging går den i dvale, og kan brukes opp igjen) Så du har sikkert lykktes med dette.

Saga super atomic var the shit før i tiden, men i senere tid har den vært helt verdiløs. Den har stoppet på 1.020-1.040 som regel, altså mye sukker igjen i karet som man ikke får utbytte av, annet enn forkulling rundt varmeelement.

Morro å se at den kanskje kan hevde seg igjen, kanskje det er ny batch/mix i posene som faktisk funker igjen! :)
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Been thanked: 13 times

Innlegg fettnebb » Man Jan 11, 2016 2:15 pm

Yeah jeg har satt en ny en igjen, og den var litt treg i starten, men jeg har en sterk følelse av at det blei litt kaldt over natta da det gikk fra ~0 til -16 over natta.
Har stått i 2 dager nå, og har rista litt rundt på dunken for å få opp co2 produksjon, og sikre meg at det fortsatt er liv der.

Putrer rimelig greit nå (3-4 i sek), og siste døgnet har dunken vært preget av et fint hvitt topplag, så ting ser bra ut for denne gjæren.
Er i alle fall ikke så alt for lett å ta livet av den virker det som. Hverken på lav eller høy temp.
fettnebb
NyBrygger

Innlegg Ormlår » Man Jan 11, 2016 2:22 pm

Riktig. Men kjøp deg et hydrometer, så har du stålkontroll på situasjonen! Dette er en morsom hobby, og desto mer du forstår, desto mer gøy blir det! :) Jeg starta i 16års alderen. Da var dette en jobb som måtte gjøres for å ha noe til festen i helgene. Nå er dette noe jeg ser frem til, konsumerer desverre ikke så mye lenger, så det blir lenge mellom. Anbefaler deg et kolonneaparat! Det er halve artigheta, særlig når den er selvbygd! :)
Ormlår
Avhengig

Innlegg fettnebb » Man Jan 11, 2016 2:25 pm

Naaah jeg klarer meg med plastisen. er fornøyd egentlig, da jeg ikke har bruk for noe sterkere, og iom at jeg har en plass som holder rimelig lav temp hele året, så er det ikke noe i veien for å bare la den stå og dampe seg døgnet rundt, hehe.

Får flekke innom og plukke opp et hydrometer en dag. Men iom at det laver ned 900 meter snø i døgnet nå cirka, så får jeg ta det på vei hjem istedet for å dra sånn spontant :D
fettnebb
NyBrygger

Innlegg Ormlår » Man Jan 11, 2016 3:12 pm

Det viktigste er at man selv er fornøyd! Men jeg lover deg at det er mer gøy! Samt at resultatet ikke trenger kullfiltrering eller noe. Bare å mixe ned.

Hydrometer må du ha vettu! :)
Ormlår
Avhengig

Innlegg fettnebb » Tir Jan 12, 2016 5:20 pm

Kjøpt mostvekt nå, og den ligger såvidt over kanten med tuppen. 5 på svarte skalaen..
Har alt blitt gjæret bort, eller har det ikke satt igang og gjære enda?

Om jeg ikke tar helt feil, så er vel sukkerlake av høyere tetthet enn alkohol, så om det var sukkerlake, ville den vel vist 100-120 på den hvite skalaen, så mer av vekten er over, eller?

--edit--
tålmodigheten lenge leve.
Kasta 1500ml i en EMK, og hardbobla bort ca 150ml, som blei til 30ml med 60%. En del vann pga hard koking såklart, men forhold til mengde kokt over, og mengde/styrke tatt imot, så ser dette veldig bra ut, selvom det så rimelig muffens ut under gjæringa!
fettnebb
NyBrygger

Innlegg Ormlår » Tor Jan 14, 2016 7:53 am

Når stikka har sunket ned til under 1.000, eller i ditt tilfelle, -5 (som betyr 0.995) så kan du kalle den ferdig! Det er tettheten du måler. Egenvekta er nå 995 gram / liter veske. Dette fordi alkoholen er lettere enn vann! :)
Ormlår
Avhengig

Innlegg fettnebb » Fre Jan 15, 2016 1:41 am

Yeah jeg kjørte igjennom 2 liter destillat til i natt, utmerket kvalitet, sett bortifra første halvliteren hvor jeg fikk med alt vannet i kullfilteret som ikke hadde gått igjennom enda, hehe.

Prøvd å modde ene 30L dunken min nå, så den sitter oppå et pc-kabinett, ved en oljeovn, med 500w dupp oppi på full guffe, i 17L sats, hvor bøtta er pent kledd på med et skikkelig feit pledd.
Kobla PVC-knekk og rør ned til en forsegla coil reflux, og videre til en 100ml målesylinder, for å teste % etc :D

Drøpper 1 gang hvert 2. sec nå, uten at det fossbobler oppi suppa (enda i alle fall), så tenker nok en 60%+ med bonusen av at jeg ikke trenger ha -grader hele året, selvom ene plassen min holder rundt 0 til 5 hele året.
fettnebb
NyBrygger

Innlegg fettnebb » Fre Jan 15, 2016 2:54 am

DET var bare å glemme.
Plasten blei omtrent til gummi, når boblinga satt igang og jeg fikk ut 79-80grader til kondensern. 30L'ern sto og spøy damp fra under håndtaka, og den blåste seg opp rimelig greit.

70% på det jeg fikk ut men.
fettnebb
NyBrygger

Innlegg Ormlår » Fre Jan 15, 2016 10:15 am

Liker det jeg ser, at du eksperimenterer litt! :-D

Hvor lang tid tar Saga-satsen din, fra start til stopp?

Vurdert å bygge deg en spiral-brenner da? Du har jo begynt å modde, å siden du tydligvis ikke vil gå kolonneveien, så kunne du jo ha prøvd spiralbrenneren? Folk har tatt ut 95 med den.. Kan bygges som en "multi-variant", der du kan bruke samme utstyret som både plast-og spiral..? Bare en tanke.. Det er gøy med eksperimenter! :)
Ormlår
Avhengig

Innlegg fettnebb » Fre Jan 15, 2016 4:56 pm

Liker ikke det at plastbøtta blei så myk , så fort, så om jeg skulle laga spiral, så hadde det blitt av litt mer varmetolerant metall.

Når jeg kjørte saga'n på 30+ grader, så tok det noe rundt 24 timer.

På rundt 25-30 grader tok det et par dager, men kan ha vært kjappere, da jeg ikke hadde mostvekt.
Gikk bare og rista på ballongen for å få ut co2 ganske ofte.
fettnebb
NyBrygger

Innlegg shitkid » Lør Jan 16, 2016 10:39 pm

Du må ha hatt flax da jeg aldri har klart å fullføre en sats med Saga Atomic... :P
d e itj nå som hete dårlig brennvin, bare dårlig kaffe!!
shitkid
Avhengig

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest