Destilering av hjemmelaga øl til whiskey

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Destilering av hjemmelaga øl til whiskey

Innlegg JoJo85 » Ons Aug 16, 2017 11:14 pm

Heisan lure på om det e nåken så har erfaring me detta. Nåken kameratar av meg så har lagt ett brygg så di ikkje va heilt fornøyd me, så me tenkte å "svi det av" men eg lure då på om det er nåken fallgruver ein må passa på osv me tanke på at ølet er karbonert ol. tar imot tips å triks me åpne armer :D
JoJo85
Nybegynner

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Re: Destilering av hjemmelaga øl til whiskey

Innlegg Ormlår » Lør Aug 19, 2017 2:20 pm

Tut og kjør! Co2 i sats også dersom man ikke rister den/lar den stå ei stund. Altså, rist den litt først! :) Ellers er det cuts man må huske. LM eller LAB-master, eller aller helst en pot-still for dette formålet.
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Has thanked: 0 time
Been thanked: 13 times

Innlegg JoJo85 » Søn Aug 20, 2017 12:42 pm

den e grei takker får svar :) har ei modulbasert "bokakob"(det e vel strengt tatt LM?) så eg tenke eg kjøre me mer eller mindre åpen ventil åsså droppe eg spp'en å heller belage meg på ein kobberskrubb eller 2 ;) cutså blir tatt i tacosausglass iåme at dei har eg ein del av så har vert til tenkt syltetøy.
resultate vil bli "lagra" me jack daniels røyke chips fra fk siden eg har hatt gode erfaringer me detta på ein BW batch :) ska gi ein oppdatering når eg får heve meg iront å svidd av ;)
JoJo85
Nybegynner

Innlegg Ormlår » Man Aug 21, 2017 5:17 am

Høres bra ut. Jeg har en Amphora Society PDA-1 til slike formål. Har laget Gin og akevitt med denne, der jeg har destillert krydret brennevin med smak. Fungerer fint!
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Innlegg Jallajalla » Man Aug 21, 2017 5:41 pm

JoJo85 skrev:Heisan lure på om det e nåken så har erfaring me detta. Nåken kameratar av meg så har lagt ett brygg så di ikkje va heilt fornøyd me, så me tenkte å "svi det av" men eg lure då på om det er nåken fallgruver ein må passa på osv me tanke på at ølet er karbonert ol. tar imot tips å triks me åpne armer :D

Vær litt obs på at du kan få humle/bitter smak på destillatet, kommer litt an på hvor mye humle som er brukt i øllet. Humle brukes ikke i "øl" som skal bli whisky :)
Jallajalla
Überbrygger

Been thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Innlegg JoJo85 » Tir Aug 22, 2017 6:42 pm

det har eg kalkulert me, men siden detta er et trapist øl så er det jo ikke alverden me humle i ølet så det ska bli spennade å se kosen det blir. kjøpte å leste ALT whiskeys av Darek Bell her for en stund siden å må sei at det frista å prøva ein form får hummle whiskey etter hvert :D men også Gin med humle som krydder friste å prøva noen erfaringer me det?
JoJo85
Nybegynner

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest