Gjæringstemperatur

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Gjæringstemperatur

Innlegg Jallajalla » Lør Sep 09, 2017 6:47 pm

Hvilken temperatur bør man gjære på? Har det noe å si? Hva er vanlig praksis her? Hva gir best resultat?

Etter å ha brygget en del øl, så har man fått litt mer innsikt og forståelse for gjær/gjæringsforløp og temperatur under gjæring. Det som er helt klart, er at fusel produksjonen skyter i været når man starter å gjære/gjærer på for høy temp. Når man brygger øl, er det anbefalt å tilsette gjæra et par grader under ønsket gjæringstemp, for så heve tempen. Ikke motsatt. Nå er det naturligvis flere faktorer som avgjør hvor mye "fusel" brygget ditt får, men det som har mest å si, er gjæringstemp og spesielt i starten.

Jeg har alltid gjæret på 25-30grader, som også er omtrentlig temp på badet, noen ganger varmere.

Gjorde et forsøk på å gjære på lavere temp (5kg 25liter), og resultatet er merkbart bedre. Startet på 18grader, økte til 21 og holdt den der. Det var så å si ingen lukt under gjæring, som tok ca. 14dager. Strip'n av denne ladninga lukter mange hakk bedre enn tidligere, overraskende bra. Foreløpig konklusjon er: lavere gjærings temp gir renere resultat. Om det har så mye å si for sluttresultatet, får være opp til hver enkelt å vurdere. Men jeg kommer til å fortsette å gjære på lav temp. da all fornuft tilsier: bedre utgangspunkt = bedre resultat.

Mange er av den oppfatning at har du et supert apparatus, så spiller det ingen rolle hva du ladder det med. Det skal bli nøytralt uansett med godt utstyr, men det er ikke min erfaring. Sats med smak gir smak på produktet åkke som. Jeg har laget både Whiskey og Rom med min vm med spp, og det er forskjell i smak sammenliknet med "nøytral"- stoor forskjell.
Derfor blir det naturlig å lage så nøytral sats som mulig, om det er nøytral vare man er ute etter. Om man da bruker BW, AB eller liknende oppskrifter (med 5kg på 25liter), og i tillegg gjærer på 18-20grader, skulle man ha et bra utgangspunkt :D

Dette er bare mine synspunkter/erfaringer, og fint om andre kan kime inn med sine :)
Jallajalla
Überbrygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Gjæringstemperatur

Innlegg Ormlår » Man Sep 11, 2017 1:49 pm

Enig med deg! Mine tester gjennom tiden viser at den satsen (om det er turbo eller bakegjær spiller ingen rolle, altså samme resultat med begge typene) som har stått "litt for kaldt", da gjerne 15-18 grader, samt brukt mye lengre tid har blitt de beste. Husker jeg tyna en 8kg sats på badet en gang. Fores som kom ut der var regelrett revegift!! Helt sykt.

Jeg er også enig med deg med "bedre utgangspunkt = bedre resultat". En fin og rund sats, ikke for sterk, gir mindre fusel, mindre cuts er nødvendig = lettere å få det helt bra.

Med mitt aparat opplever jeg hovedforskjellen slik, at en sterkere sats gir gjerne en uønsket, udefinerbar "råsmak" på spriten. En rund og rolig BW blir silkemyk i forhold.
Destillerte rødvin, tok gode cuts samt kjørte roolig, men likevel var det noe bak i ganen som stilte spørsmålstegn ved dette fludiumet da jeg mixa det ned å prøvesmakte.. Klarer ikke å definere det heller.. Det var bare ikke heelt riktig/noe var annerledes. :)
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Been thanked: 13 times
Been thanked: 13 times

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest